Wettelijke garantie
Dit houdt in dat je recht hebt op een goed product of meubel. Je hebt recht op een gratis reparatie, een nieuw product of je geld terug als het product niet goed is.
Er is een wettelijk termijn van 2 jaar garantie opgenomen in de Europees Richtlijn Koop en Garantie. Veel mensen denken om deze reden dat ze recht hebben op 2 jaar garantie. Dat is niet helemaal het geval, de lidstaten mogen daar zelf ook regels over maken mits ze voordeliger zijn voor de koper.
Nederland heeft er niet voor gekozen om deze 2 jaar garantie over te nemen. Dat komt omdat het ene product langer mee gaat dan het andere product. Het product dat gekocht wordt moet wel deugdelijk zijn. Je mag bij veel producten verwachten dat ze dan ook langer meegaan dan 2 jaar. Volgens de Nederlandse wet mag je daarom ook de verkoper nog na 2 jaar daarop aanspreken. Als het product kapot is door je eigen schuld of gewoon versleten is dan heb je geen recht op een gratis reparatie, nieuw product of geld terug.
Fabrieksgarantie
De fabriek of verkoper kan ook garantie geven aan een product, dit is meestal garantie van een bepaalde tijd. Dat kan bijvoorbeeld 1 jaar zijn. Als het product binnen een jaar stuk gaat dan hoef je niet aan te geven hoe het product stuk is gegaan. De bewijslast ligt dan bij de verkoper.
Levering van je meubel
Controleer altijd goed of de geleverde meubels onbeschadigd zijn. Het beste is om ze te controleren als het meubel helemaal is uitgepakt. Je moet een handtekening zetten als de producten goed zijn ontvangen. Doe dit niet voordat je de meubels hebt gecontroleerd, wat ook een optie is, is om een voorbehoud op het formulier te schrijven. Zo voorkom je een vervelende discussie achteraf.